Arm, arm Gouda

Het is af en toe best moeilijk om een trotse gouwenaar te zijn. Ik probeer altijd positief te blijven. Positief over de initiatieven die uit het ambtelijk apparaat naar voren komen. Ik probeer positief te blijven over de schaarse nieuwsberichten die vanuit Alphen aan den Rijn Gouda bereiken. Ik probeer positief te blijven over wat er in de gemeenteraad wordt besproken en bekokstoofd, maar het is een moeilijk en pijnlijk proces om tegen de constante teleurstelling te vechten.

Neem nu de nieuwsgaring van de afgelopen week. Teleurstelling na teleurstelling, zodat ik me op een gegeven moment gaat afvragen waarom ik me er nog druk om maak. Het is slecht voor mijn bloeddruk en voor mijn hart en dat is het hem nou juist. Gouda gaat me aan het hart. Maar wat er aan mijn oog voorbij trekt is deprimerend.

Binnenkort worden hondenbezitters verplicht om een zakje en een schepje bij zich te hebben om de behoefte van hun ‘Fido’ te deponeren in de dichstbijzijnde vuilnisbak. Daar wordt echter bij vermeld dat de gemeente hoopt dat de hondenbezitters dan als vanzelf het schepje ook gaan gebruiken, ook in de uren dat de stadswachten niet werken. Vooral dat laatste zinnetje doet bij mij de tranen in mijn ogen schieten. Waar wordt dat zakje dan gedeponeerd? Uiteraard in de ondergrondse containers die vanaf volgend najaar in de binnenstad aanwezig moeten zijn. De plannen voor de nieuwe manier voor het inzamelen van huisvuil werden ruim een jaar geleden aangekondigd door de gemeente. Denkt u nu werkelijk dat het goudse stadsbestuur zo slagvaardig is dat een plan dat vorig jaar aangekondigd is, volgend jaar al is uitgevoerd? Ook hier sluit het artikel af met een twijfelachtige zin: “Wanneer de ondergrondse afvalinzameling daadwerkelijk begint, hangt af van de aanbesteding en verschillende praktische zaken, aldus de gemeente.” Dat betekend in gewone mensentaal dat we volgend jaar najaar wel kunnen vergeten.

Maar ja, nadat je 's ochtends de hond hebt uitgelaten zal je wel honger hebben en een ontbijtje lusten. Niet dus, want de gouwenaar is een slecht ontbijter. Van alle inwoners van Zuid-Holland slaan wij het vaakst de belangrijkste maaltijd van de dag over. Het gemeentebestuur vindt de uitkomst van het onderzoek verrassend; “maar als gemeente gaan ze hier geen voorlichting over geven.” Waar de gemeente wel aandacht aan gaat geven is de problematiek van het grote aantal mensen dat kampt met overgewicht... Ik zal ze even een tip geven. Als je niet ontbijt dan komt je verbrandingsmotortje niet op gang. Waardoor je dus pas veel later begint met vet verbranden. En wat ga je de rest van de dag doen? Snacken! Voila, een oorzaak van overgewicht. Ik denk dat Marion Suijker (what’s in a name) eens met een diëtiste moet praten over het onderwerp oorzaak en gevolg.

Daarna gaat de parade van slecht nieuw gewoon door: De Gouwepas gaat niet door. U weet wel, de pas voor gouwenaars met een kleine beurs die met deze kaart bij een hoop zaken korting hadden kunnen krijgen. Het is typisch te noemen dat het wethouder Keulen niet eens verbaast. Zijn beeld van de stad mag (soms) met recht realistisch genoemd worden. We proberen het hier in Gouda al 15 jaar (!) van de grond te krijgen. Als de ondernemers, die als vechtende katten elkaar het licht in de ogen niet gunnen, het al niet eens kunnen worden over de route van de sinterklaasintocht, hoe moeten ze de Gouwepas dan ondersteunen. Dat gaat niet lukken. Dus binnenkort in Gouda: De RottePas met kortingen bij heel veel zaken in Rotterdam... Ik krijg opeens een leuk idee over de fusieperikelen rondom de Zuidplas: fuseren met Rotterdam! We worden gewoon een leuke Rotterdamse wijk met een deelraad. Dan hoeft dat Huis van de Stad er ook niet te komen.

Over het Huis van de Stad gesproken, Dat wordt straks met karton, papierlijm en touwtjes gebouwd. Vanwege uitstel en uitstel komen er wat extra kosten bovenop de 49,5 miljoen die ervoor was gereserveerd. Dat geld hebben we niet vanwege een iets te voorzichtige overhead-berekening en dus moet het ding een stuk soberder worden ingericht. Ik denk dat dat niet slim is. In dat pand moeten 500 ambtenaren hun werk doen. Als je die in een sober ingericht kantoor neerzet, met onvoldoende voorzieningen, dan worden ze chagerijnig, sikkeneurig en vervelend. En kunt u zich al voorstellen wat er met de rest van Gouda gebeurd als de ambtenaren hun kleine wraakjes willen behalen op de rest van Gouda? Dan wordt het hier in Gouda niet leuker.

Dan kunt u het wel vergeten dat uw vergunning op tijd wordt afgegeven, dat uw paspoort er voor de vakantie nog is, dat de OZB niet omhoog gaat. Dan gaat het ons nog veel, véél meer geld kosten. Geld dat we niet hebben. Artikel 12, we komen er weer aan. Arm, arm Gouda...

Populaire posts