Luchtkasteel



Gouda - 24 december 2007 uw correspondent C. Bellekom zegt: Let op, FICTIE!

Het is nog steeds niet duidelijk wat de oorzaak is geweest van het instorten van een luchtbrug in Gouda. De luchtbrug die speciaal voor het evenement “Gouda bij Kunstlicht” was geconstrueerd door Janson Bridging uit Aalst voldeed bij ingebruikname aan alle door de organisatie van het evenement gestelde eisen. Een woordvoerder van Janson Bridging liet het volgende weten: “Ons bedrijf heeft de luchtbrug met stalen elementen gebouwd. We hebben nochthans vooraf aan de constructie bodemonderzoek gedaan en alle aspecten van de publieksveiligheid door een onafhankelijk bureau laten onderzoeken. Wij zien dus niet in dat enige vorm van verantwoordlijkheid onze kant op zou moeten komen.”

Mevrouw S. Viervoetjes, een van de bewoners aan de Hage-zijde van de Markt getuigde bij het politieonderzoek het volgende: “Vrijdag op zaterdagnacht rond een uur of 4 ’s nachts klonk er opeens een enorm lawaai. Toen ik mijn bed uit kwam om te kijken wat er nou weer aan de hand was, zag ik opeens twaalf stalen buizen door mijn dak de logeerkamer insteken. Toen het stof eenmaal was opgetrokken hoorde ik zacht iemand ‘Help, me dan toch’ zeggen. Tot mijn verbazing hing er aan de buitenkant van mijn raam iemand aan de dakgoot. Nou, die heb ik snel naar binnengeholpen en toen heb ik de politie gebeld.”
De verdwaasde man bleek bij aankomst op het politiebureau weer bijgekomen van de schrik en verklaarde dat hij na een zeer geslaagde avond van café-bezoek dacht dat het een goed idee zou zijn om de luchtbrug te gebruiken als afwateringsplaats. De man verklaarde zich geenszins verantwoordelijk te voelen voor het instorten van de luchtbrug. “D’r liepen gisteren nog 150 man op. Hoe kan ik in m’n eentje er dan voor zorgen dat dat ding instort.” Hangende het onderzoek is de man op vrije voeten gesteld. Hij kreeg wel een boete van 75 euro mee voor wildplassen.

E. Blom, directeur van de Stichting Marketing Gouda, opdrachtgever van de bouw van de luchtbrug zegt opgelucht en teleurgesteld tegelijk te zijn: “Ik ben opgelucht dat er geen gewonden zijn gevallen. De materiële schade is aanzienlijk, maar mensen zijn ook belangrijk en natuurlijk zijn we teleurgesteld. Het is toch 150.000 euro aan sponsorgelden en subsidie dat opeens als de grootste mikadopuzzel ter wereld verspreid over de Markt ligt. Dat bracht me trouwens op het idee om het ‘Guinness-book-of-records’ te bellen om dit ongeluk daarvoor aan te melden. Je wilt Gouda toch op de kaart te zetten nietwaar? Het feit wil dat we sinds het bezoek van Willem Alexander en Maxima niet meer zoveel pers over de vloer hebben gehad. Er gaan zelfs stemmen op om het als markant kunstwerk te laten liggen. De stichting Burgvliet is er helemaal voor.”
Gevraagd naar een reactie gaf de gemeente Gouda toe niet goed te hebben opgelet bij het verlenen van de vergunning voor de bouw en de handhaving daarvan nadat de luchtbrug was neergezet. “We gingen ervanuit dat alles wel geregeld zou zijn, maar nu blijkt dat dus niet zo te zijn.”

Wie er uiteindelijk op zal draaien voor het vergoeden van de materiële schade die geleden is door de bewoners en de ondernemers van de Markt aan de Hage-zijde is op dit moment nog niet bekend.

Als de luchtbrug was doorgegaan had bovenstaande KUNNEN gebeuren, maar het gaat niet door...

Populaire posts