Na de feestdagen


Na de feestdagen

In de koelkast ligt de laatste subiet door mij onthoofde sint;
Die ik na het pellen van de buitenlaag wel erg bruin van binnen vind.

Het was weer gezellig, maar gezelligheid
laat zich niet proppen in zakken, in oranje sokken,
In chocolade, kerstkransen, marsepeinen, peperkoeken poppen
in paasstokken, adventhokken, speculaasbrokken.

De oorlog tussen de 31ste en de eerste is
weer in het voordeel van de eerste beslecht.
De pijlen op, de bommen, de bollen, het klinken,
De handen, het vreten, de mag-ik-je-zoenen
De glazen, de bubbels, het drinken, het drinken, het drinken.

Verlaten, verloren aan de hond gebonden kerstbomen
Glasbakken op straat vol van het feesten
De papierbakken zijn nog gesloten slome...
De hele zwartepietendiscussie mag me weer een jaar aan mijn roet reesten

Alles zit nu in gele, donkere en doorzichtige vuilniszakken
Rest alleen nog katerig en mauwerig, het ongelofelijk brakke
Skischansspringen in Garmisch Partenkirchen te 'gucken'
En online de zomervakantie boeken

3 kilo teveel en een piek cholestorol door alle spijs
Godzijdank is het januari en zijn de dagen weer grijs
Godzijdank is het januari en zijn de dagen weer grijs
Godzijdank is het januari en zijn de dagen weer grijs

Chris Bellekom - januari 2018

Populaire posts